
1 
 

Testimony of Mr. John Lansing 

CEO and Director of the Broadcasting Board of Governors 

Before the Committee on Security and Cooperation in Europe 

Thursday, September 14, 2017 

 

 

Senator Gardner, Co-Chair Smith, Ranking Member Cardin, and Members of the 

Commission, thank you for inviting me to speak today about the Broadcasting Board 

of Governors’ (BBG) and U.S. International Media efforts to counter Russian 

propaganda and disinformation.   

 

Background 

I currently serve as the Chief Executive Officer and Director of BBG, where I 

oversee all operational aspects of U.S. international media comprising five networks: 

 

The Voice of America, Office of Cuba Broadcasting (Radio and TV Marti), 

Radio Free Asia, Radio Free Europe/Radio Liberty, and the Middle East 

Broadcasting Networks including Alhurra TV and Radio Sawa.   

 

As U.S. international media, the BBG’s mission is to inform, engage, and connect 

people around the world in support of freedom and democracy.  We produce news 

on all media platforms including radio, television, online, and mobile digital and 

social media.  Collectively, our programs reach 278 million people on a weekly basis 

in more than 100 countries and 61 languages.  According to Gallup data, our 

audience increased by 52 million from 2015.  The fastest growing segment of that 

audience is our newly expanded commitment to digital distribution which helps us 

target younger future leaders.  

 

The BBG provides consistently accurate and compelling journalism that opens 

minds and stimulates debate. We demonstrate values that reflect our society: 

freedom, openness, democracy, and hope.  

 

This advances U.S national interests by fostering societies that enjoy greater stability 

and prosperity, live in peace with their neighbors, value universal human rights and 

reject terrorism and extremism.  Such societies make better political allies and trade 

partners for the United States.   

 



2 
 

This mission, granted by Congress at the end of World War II, remains vitally 

important.  During World War II, the Voice of America fought against Nazi 

propaganda and the absence of information by beaming accurate and unbiased news 

and information into shuttered societies.  RFE/RL was founded during the Cold War 

to break through the Kremlin’s wall of tightly controlled media in the Soviet Union 

and in Eastern Europe with truthful professional journalism and by documenting the 

anti-Soviet sentiment of the citizens under the authoritarian regime.  

 

Current Media Environment 

Today we are encountering a global explosion of disinformation, propaganda and 

lies fed by multiple authoritarian regimes and non-state actors like ISIS, as they 

deploy digital media and social media platforms to target vulnerable citizens with 

false narratives. House Foreign Affairs Chairman Ed Royce, referring to Russian 

propaganda specifically, terms it “the weaponization of information,” and I believe 

that captures the severity of the negative impact quite well.      

 

From Russia and its periphery, to China and East Asia, Iran and the Middle East, to 

Cuba, Venezuela and large parts of Latin America – audiences are under a 

disinformation assault from authoritarian regimes and are desperate for credible 

information. The five U.S. International Media Networks of the BBG fill that void.   

 

To meet the challenge head-on, all five BBG networks are rapidly expanding our 

traditional radio and television distribution to digital, mobile and social networks so 

we are on the same playing field as our adversaries.   

 

Importantly, over 80 percent of our weekly audience on all platforms considers our 

content to be trustworthy, based on data compiled by Gallup, and we highly value 

the trust our audience has placed in us. 

 

At the same time, global press freedom is at its lowest point in over a decade.  

According to the 2017 Freedom House report on Freedom of the Press, only 13 

percent of the world’s population live in countries with a fully free press.  Of the ten 

worst offenders—which include Cuba, Iran, North Korea and Syria—all are covered 

by one or more of the BBG’s networks.  In each of these countries, BBG networks 

challenge limitations on the press and provide alternative sources of news against 

state- or extremist-sponsored accounts. 

 



3 
 

Russian Actions 

In Russia, the Kremlin propaganda machine is breathing new life into a strategy of 

dezinformatsiya, or disinformation, operations to influence opinions about the 

United States and its allies and partners.  Essentially, it’s the weaponization of 

information that Chairman Royce describes.  For example, Russian disinformation 

campaigns claim that the United States is covertly testing chemical warfare in 

Ukraine and that the U.S. has more than 400 laboratories around the world for 

biological weapons. 

 

State-sponsored broadcasters such as Russia Today (RT) and Sputnik are expanding 

their global operations, opening new bureaus and developing new programming.  

Earlier this year in Washington, DC, a Bluegrass radio station sponsored by NPR on 

105.5FM was replaced by Sputnik radio offering listeners the Kremlin spin on U.S. 

news and politics.  Outside these organizations, Twitter trolls and social media bots 

magnify the Kremlin-supported message. 

 

Unlike Cold War propaganda, Russian disinformation campaigns do not seek to 

sway listeners to the Russian point of view; rather they strive to undermine the notion 

of objective truth and foster social divisions—delegitimizing Western democracies 

while drawing negative attention away from Russia.   

 

In essence the Russian strategy is to destroy the very idea of an objective, verifiable 

set of facts.  In their world the death of facts is the first step towards creating the 

alternative reality that helps them gain and keep authority with no accountability.  If 

everything is a lie, then the biggest liar wins.  That is what we are up against. 

 

BBG Response 

While the threat is not new, the battlespace is changing, and the BBG is adapting to 

meet this challenge head on.   We are one part of the overall government effort taking 

a global approach to countering Russian disinformation across a variety of platforms.  

I’d like to detail some of these key initiatives: 

  

1) Current Time 

Since Russian aggression against Crimea and eastern Ukraine started in early 2014, 

BBG language services at VOA and RFE/RL have added or expanded more than 35 

new programs in Russian and other languages of the former Soviet space.  The 

flagship of this effort is a 24/7 television and digital news network that BBG 



4 
 

launched in February 2017 called Current Time, or “Nastoyashchee Vremya”.  In 

Russian, the name has a double meaning: “right now” or the current time; and “the 

real deal,” which plays off the name of Russia’s traditional nightly newscast 

“Vremya,” meaning “time.” 

 

The Current Time mission is to provide a constant stream of accurate, professional, 

independent, unbiased news to Russian speakers in Russia, the Russian periphery, 

and around the world including major capitals such as Berlin, Jerusalem, and 

London.  For example, in Stockholm or Istanbul, Russian travelers may turn on the 

television in their hotel room to find Current Time next to CNN on the channel list.    

 

Produced by RFE/RL in a first-ever, unique partnership with VOA—another BBG 

network—Current Time represents the next generation of digital news for BBG.  

Viewers access programming throughout the region on the Current Time website.   

Individual Current Time programs play on 39 affiliates in 14 countries, but the full 

24/7 channel is distributed to over 23 countries on 59 satellite, cable, and digital 

distributors.  The network also develops social media videos and other content, 

expanding the reach of Current Time and offering alternative sources of information 

in a Kremlin-controlled environment.   

 

The level of access to Current Time programming varies.  In Russia, Current Time 

TV and radio broadcasts are not permitted on domestic television and radio 

airwaves, but audience members can access content through the website and 

YouTube.  In Lithuania—a key Kremlin propaganda target and currently Current 

Time’s largest market —programming airs on two public broadcasting stations and 

is viewed by 8.2 percent of the adult population each week.  Additionally, the BBG 

is finalizing negotiations with Lithuania Radio & Television to place Current Time 

on their nationwide Terrestrial Digital TV system—with signals covering 98 percent 

of the Lithuanian population and reaching into Belarus, Poland, and Kaliningrad. 

 

The Current Time network produces daily news shows on the United States and 

global events.  It also features reports on business, entrepreneurship, civil society, 

culture, and corruption.  Because Current Time is its own branded network on its 

own platform, BBG also has the flexibility to interrupt programming to bring late-

breaking news and analysis or unfiltered, simultaneously translated broadcasting of 

major events.  For example, during the 2016 U.S. election, VOA and RFE/RL 



5 
 

provided a 5-hour marathon of live television programming with reports from 

around the country and live results and analysis.   

 

Digital statistics—such as the number of video views, comments, and shares— 

indicate that the Current Time network is yielding results online.  From January to 

July 2017, Current Time social videos were viewed more than 300 million times 

on various digital platforms—nearly three times the number of views during the 

same period in 2016.  Half of these views came from Russia.  Further, in May 

alone, Current Time achieved a record 40 million video views across social media 

platforms.   This impressive start is just the beginning, and as time goes on, we will 

have the opportunity to add to this digital data through our traditional media 

surveys that measure both reach and influence.  

  

2) Targeting the Russian periphery 

Current Time is only the latest BBG effort in the Russian periphery and Eastern 

Europe.  VOA and RFE/RL programming in Russia and the Russian periphery 

targets audiences in 23 media markets and is consumed by over 24 million adults on 

a weekly basis in 20 languages.  In Kosovo and Albania, over 60 percent of the adult 

population tunes in on a weekly basis.  

 

3) Meeting Russia on a global stage 

If we discuss the Russian disinformation campaign only in terms of Russian 

language efforts, we are missing the global context of what is truly a world-wide 

campaign.  Russian-sponsored programming is available in Latin America, Africa, 

the Middle East, and across Europe in Arabic, Spanish, French, English, and other 

languages. 

 

In Latin America, for example, VOA has strong relationships with hundreds of TV 

and radio affiliates.  Everyday our reporters offer live VOA feeds from DC into 

local news programs in Mexico, Colombia, Venezuela and other countries.  They 

cover and explain developments in the United States and U.S. foreign policy and 

also develop special programs in partnership with local stations.  For example, in 

Nicaragua, VOA and local partners are developing a series on the Russian presence 

in that country.   

If VOA content were no longer available, Russian media and other state-sponsored 

broadcasters (including China’s CCTV and Iran’s HispanTV) would be more than 

willing to provide their own slanted content replacing the VOA.  Some affiliates 



6 
 

have reported that they have been offered payment to air programming, which VOA 

does not provide in that region.  Instead, VOA offers cogent programming and a 

brand trusted by Latin American audiences. 

 

We have also deployed a new brand called Polygraph, a joint RFE/RL and VOA 

website in English to call out Russian lies and educate global audiences on media 

literacy and how to spot fake news.  Within the next few weeks, BBG will launch a 

Russian language version of this website. 

 

Russia has jumped to criticize these and other BBG efforts.  On Current Time and 

other content aimed at the Russian periphery, a Russian state news organization 

charged that these programs are all produced by “Russian people who put the 

interests of America above the interests of Russia.”  Our journalists have also come 

under attack.  For example, RFE/RL contributor Mykola Semena was indicted on 

criminal charges in Crimea for so-called separatist activities, or rather professional 

journalism and telling the truth.  His most recent hearing occurred on August 31. We 

take the safety and security our journalists very seriously, and believe that this and 

other incidents demonstrate the Kremlin is clearly irritated by our efforts.   

 

BBG Challenges 
With the support of Congress and the generosity of the American taxpayers, BBG’s 

budget has expanded over the last few years.   

 

In addition to nearly half-billion-dollar combined budgets of RT, Sputnik, and other 

Russian international media, the Russian government also targets Russian-speakers 

around the world with the vast resources of its domestic state-controlled news and 

entertainment networks.   

 

The BBG’s mission is to broadcast internationally; thus, BBG is constrained by law 

from programming in the United States, although we are now allowed to share 

content with U.S. media outlets upon their request. RT, Sputnik and others are free 

to broadcast in the U.S. – because the U.S. values free speech and freedom of the 

press, and we extend those rights to all. Russian speakers in the United States are 

free to choose not only from RT and Sputnik, but from dozens of Russian language 

stations whose scope is the equivalent of CNN, Fox, CBS, ABC, NBC, Bloomberg 

and other entertainment channels.  We would welcome access to the Russian market 

to allow our networks to broadcast freely there in the spirit of reciprocity.   



7 
 

   

Make no mistake the United States is facing information warfare, and I don’t use 

that term lightly. The BBG is an essential element of the national security response.  

The export of U.S. journalism and the values of free media and free speech speak to 

the world as much as U.S. boots on the ground.   Like defense, development, and 

diplomacy, U.S. international media—accurate, balanced and true—is an essential 

part of our standing on the world stage. 

 

I’ll close with a quote from Edward R. Murrow, former director of the U.S. 

Information Agency and a much respected journalist of the 20th Century, when he 

testified before Congress in 1963: 

  To be persuasive we must be believable; 

  to be believable we must be credible; 

  to be credible we must be truthful. 

 

His words ring true today, more than ever. 

 

Thank you. 


