Excerpt from the Committee to Protect Journalists’

Special Report on Journalists in Prison

(as of December 1, 2007)

Journalists held by OSCE Participating States

ARMENIA: 1

Arman Babadzhanian, Zhamanak Yerevan
IMPRISONED: June 26, 2006

The Yerevan prosecutor general summoned Babadzhanian, editor-in-chief of Zhamanak
Yerevan, purportedly for questioning as a witness in a criminal case. Instead, authorities charged
him with forging documents to evade military service in 2002 and took him into custody,
according to international press reports.

At his trial, Babadzhanian pleaded guilty to draft evasion but said the charge was in retaliation
for the paper’s critical reporting. Days before his arrest, Zhamanak Yerevan published an article
questioning the independence of the prosecutor general’s office, according to the London-based
Institute for War and Peace Reporting.

On September 8, 2006, a district court in Yerevan sentenced Babadzhanian to four years in
prison on charges of forgery and draft evasion, according to the Armenian service of Radio Free
Europe/Radio Liberty. An appeals court later reduced the penalty by six months.

On July 19, an independent Armenian committee that oversees requests for early release of
convicts rejected Babadzhanian’s appeal, according to the local press reports.

AZERBAIJAN: 9
Sakit Zakhidov, Azadlyg
IMPRISONED: June 23, 2006

On October 4, 2006, a court in Baku convicted Zakhidov on a drug-possession charge and
sentenced him to three years in prison. He was placed in the Bailovsk Prison in Baku.

Police arrested Zakhidov, a prominent reporter and satirist for the Baku-based opposition daily
Azadlyg, and charged him with possession of heroin with intent to sell. Zakhidov denied the



charge and said a police officer placed the drugs, about a third of an ounce, in his pocket during
his arrest, according to local and international news reports.

His arrest came three days after Executive Secretary Ali Akhmedov of the ruling Yeni
Azerbaijan party publicly urged authorities to silence Zakhidov. At a June 20, 2006, panel on
media freedom, Akhmedov said: “No government official or member of parliament has avoided
his slanders. Someone should put an end to it,” the news Web site EurasiaNet reported.

Samir Sadagatoglu, Senet
Rafiq Tagi, Senet
IMPRISONED: November 15, 2006

Editor-in-Chief Sadagatoglu and reporter Tagi of the independent newspaper Senet were
convicted of inciting religious hatred. Sadagatoglu was sentenced to four years in prison; Tagi to
three. The convictions were linked to a November 2006 article headlined “Europe and Us.” Tagi,
the author, suggested that Islamic values were blocking development in the oil-rich Caspian Sea
nation, according to international media reports. The article referred to Islam as a cause of
infighting.

Tagi and Sadagotoglu received death threats from Islamic hard-liners in Azerbaijan and
neighboring Iran. Grand Ayatollah Mohammed Fazel Lankarani, one of Iran’s most senior
clerics, issued a fatwa in November 2006 and attended the journalists’ trial in April 2007. A
group of 40 activists openly threatened Tagi and Sadagatoglu, and harassed journalists covering
the trial, the Moscow-based media watchdog Center for Journalism in Extreme Situations
reported. An appeals court upheld the verdicts in July.

Faramaz Novruzoglu, Nota Bene
IMPRISONED: January 30, 2007

Reporter Faramaz Novruzoglu of the weekly independent newspaper Nota Bene was sentenced
to two years in prison for criminal defamation, according to local press reports. Novruzoglu was
tried without a lawyer in proceedings that took place earlier than announced, Ilham Tumas,
founder of Nota Bene, told the news Web site Mediaforum.

Interior Minister Ramil Usubov filed suit after Nota Bene published a series of articles critical of
him and other senior government officials in December 2006, according to the independent
Turan news agency. The articles focused on friction and corruption in the Interior Ministry.

Local journalists and human rights activists told CPJ that the lawsuits were an attempt to stifle
critical coverage of the Interior Ministry in the aftermath of a former ministry official’s trial on
murder and kidnapping charges.

Novruzoglu has also been identified in press reports as Faramaz Allahverdiyev. On April 13,
2007, an appeals court decision upheld the conviction.



The journalist’s wife, Tahira Allahverdiyeva, told the Baku-based Institute for Reporters’
Freedom and Safety that Novruzoglu’s health had deteriorated in prison and that he suffered
from a chronic intestinal ailment.

Eynulla Fatullayev, Realny Azerbaijan and Giindalik Azarbaycan
IMPRISONED: April 20, 2007

Authorities targeted Fatullayev, editor of the independent Russian-language weekly Realny
Azerbaijan and the Azeri-language daily Giindalik Azarbaycan, in a series of politically
motivated criminal prosecutions. The persecution began shortly after Fatullayev published an in-
depth report alleging an official cover-up in the 2005 slaying of fellow Azerbaijani editor Elmar
Huseynov.

In April, a Yasamal District Court judge found Fatullayev guilty of libeling and insulting
Azerbaijanis in an Internet posting that the journalist said was falsely attributed to him. The
posting, published on several Web sites, said Azerbaijanis bore some responsibility for the 1992
killings of residents of the restive Nagorno-Karabakh region, according to local press reports.
Fatullayev, ordered to serve 30 months, was jailed immediately after the proceedings, according
to the independent news agency Turan.

With Fatullayev jailed, authorities evicted Realny Azerbaijan and Giindalik Azarbaycan from
their Baku offices, citing purported fire safety and building code violations. Both later stopped
publishing.

More charges against Fatullayev followed. A judge in the Azerbaijani Court of Serious Crimes
found Fatullayev guilty of terrorism, incitement to ethnic hatred, and tax evasion on October 30.
The journalist was sentenced to eight years and six months in prison, to be served consecutive to
the 30-month term.

The terrorist and incitement charges stemmed from a Realny Azerbaijan commentary headlined
“The Aliyevs Go to War,” which sharply criticized President Ilham Aliyev’s foreign policy
regarding Iran. The tax evasion charge alleged that Fatullayev had concealed income from the
two publications.

Realny Azerbaijan was successor to the opposition weekly Monitor, which closed after the
March 2005 assassination of Huseynov. Like its predecessor, Realny Azerbaijan was known for
its critical reporting.

Rovshan Kebirli, Muhalifet
Yashar Agazadeh, Muhalifet
IMPRISONED: May 16, 2007

A Yasamal District Court judge found Editor-in-Chief Kebirli and reporter Agazadeh of the
Baku-based opposition daily guilty of defaming President Ilham Aliyev’s uncle, Jalal Aliyev,
and sentenced each to 30 months in prison, according to local and international press reports.
Jalal Aliyev is also a member of Azerbaijan’s parliament.



Jalal Aliyev filed a libel complaint against the journalists after a February article in Muhalifet
criticized his business activities and those of his family, according to local and international
press reports. The story, which relied partly on a Turkish news report, said the Aliyevs’ import-
export business profited from the family’s political connections.

Kebirli and Agazadeh were being held in the Bailov Prison in Baku, the news Web site Day
reported.

Nazim Guliyev, ldeal
IMPRISONED: November 6, 2007

Guliyev, editor-in-chief of the pro-government daily Ideal, was sentenced to two and a half years
in prison on criminal defamation and insult charges.

Ramiz Zeynalov, head of the Interior Ministry Traffic Police Department, filed a complaint
against Guliyev after Ideal published two articles describing alleged corruption in the department
in May and August, according to local press reports. Guliyev did not have a defense lawyer
during the trial, according to Emin Huseynov, director of the Baku-based Institute for Reporters’
Freedom and Safety.

Genimet Zakhidov, Azadlyg
IMPRISONED: November 10, 2007

A Yasamal District Court judge placed Zakhidov, editor of the opposition daily, in pretrial
detention in Baku, a day after the journalist’s arrest. Police arrested Zakhidov after nine hours of
interrogation and charged him with “hooliganism” and inflicting “minor bodily harm.” The arrest
stemmed from a confrontation in which the journalist appeared to have been set up by
authorities.

On November 7, Zakhidov said, a young man and woman assailed him on a street in Baku.
Zakhidov told reporters that the woman started screaming as if he had insulted her; a moment
later, the man tried to attack him. With the help of passersby, Zakhidov said, he was able to fend
them off. But the man and woman later filed complaints with police, and Zakhidov was
summoned for questioning three days later.

Zakhidov was targeted in two other instances of official harassment. In September, Minister of
Economic Development Geidar Babayev filed a defamation lawsuit over an Azadlyg article
alleging misuse of ministry funds. In October, a state traffic police official filed a similar
complaint over an article describing alleged corruption. Zakhidov’s brother, prominent reporter
and satirist Sakit Zakhidov, was also serving a prison term on a bogus charge of drug possession.

IRAQ (1 in U.S. custody)

Bilal Hussein, The Associated Press
IMPRISONED: April 12, 2006



Hussein, an Iragi photographer for The Associated Press, was taken into custody by U.S. forces
in Ramadi, capital of Iraq’s Anbar province, for “imperative reasons of security” on April 12,
2006, and held without charge or the disclosure of evidence of a crime.

The U.S. military alleged that Hussein had ties to insurgents. “He has close relationships with
persons known to be responsible for kidnappings, smuggling, improvised explosive attacks, and
other attacks on coalition forces,” according to a May 7, 2006, e-mail from Maj. Gen. John
Gardner to AP International Editor John Daniszewski.

The military claimed Hussein’s photographs showed he had prior knowledge of insurgent
attacks, allowing him to arrive at scenes of violence before they occurred. Kathleen Carroll,
executive editor of the AP, said the news organization reviewed 900 images taken by Hussein
and found no evidence that he arrived before attacks took place.

According to the AP, the most specific allegation cited by U.S. officials—that Hussein was
involved in the Iragi insurgent kidnapping of two Arab journalists in Ramadi—was discredited
after the AP investigated the claim. The two abducted journalists had not implicated Hussein in
the kidnapping; they had instead praised him for his assistance when they were released. The
military’s only evidence supporting its claim appeared to be images of the released journalists
that were found in Hussein’s camera, the AP said. Hussein’s attorney, Paul Gardephe, said the
military later acknowledged that it did not possess evidence supporting the allegation, the AP
reported.

In December 2007, the U.S. military referred the case to the Iraqgi justice system for possible
prosecution. The military cited alleged links between Hussein and Iragi insurgents but continued
to disclose no evidence to support the accusation.

Hussein shared a 2005 Pulitzer Prize with other AP photographers for their work in Irag.

RUSSIA: 3

Boris Stomakhin, Radikalnaya Politika
IMPRISONED: March 22, 2006

Stomakhin, editor of the monthly newspaper Radikalnaya Politika (Radical Politics), was jailed
on March 22, 2006, on charges of inciting ethnic hatred and making public appeals for extremist
activity. The Butyrsky District Court in Moscow sentenced him to five years in prison in
November 2006. He and his family said authorities were punishing him for his harsh criticism of
Kremlin policy in Chechnya.

In his ruling, Judge Lyubov Ishmuratova said Stomakhin’s articles “approved Chechen terrorists’
criminal actions aimed at annihilation of Russian people as an ethnicity.” The ruling quoted
Stomakhin as writing: “Let tens of new Chechen snipers take their positions in the mountain
ridges and the city ruins and let hundreds, thousands of aggressors fall under righteous bullets!



No mercy! Death to the Russian occupiers! ... The Chechens have the full moral right to bomb
everything they want in Russia.”

Stomakhin, who had pleaded not guilty, said he was “tried for his views and not for any real
crime. ... In the articles, I expressed my opinion, with which people were free to agree or
disagree,” the news agency RIA-Novosti reported. He said an opinion was not a “call to action.”

Police arrested Stomakhin in March 2006, a day after he fell from the window of his fourth-floor
Moscow apartment while trying to elude police, according to local press reports. Stomakhin
suffered leg and back injuries.

In May 2007 the Moscow City Court reviewed Stomakhin’s appeal for early release but left the
verdict unchanged, the independent news agency Kavkazky Uzel reported. On June 25, 2007,
Stomakhin was transferred from a Moscow prison to a prison in the city of Nizhny Novgorod.
Officials did not tell Stomakhin, his family, or defense counsel what prompted the transfer or
how long it would last, local press reports said. Stomakhin uses a cane to walk because of
injuries suffered in the 2006 fall, his lawyer, Karen Nersisian, told CPJ.

Anatoly Sardayev, Mordoviya Segodnya
IMPRISONED: June 29, 2007

On June 29, 2007, the Lenin District Court in Saransk found Sardayev,editor of the independent
weekly Mordoviya Segodnya, guilty of embezzling money and misusing funds as head of the
Mordoviya postal service in 2004. He was sentenced to five and a half years in prison and fined
105,000 rubles (US$4,100). Sardayev was taken into custody immediately after the court
hearing.

Sardayev’s colleagues believe he was targeted because of Mordoviya Segodnya’s continuing
criticism of local governor Nikolai Merkushkin. The Moscow-based Center for Journalism in
Extreme Situations (CJES) detailed conflict between Sardayev and Merkushkin dating to 2004.

Sardayev, a member of the Mordoviya parliament at the time, irritated local authorities that year
by making repeated inquires into the legal basis for tax breaks given to Mordoviya energy
companies. The same year, the Lenin District Prosecutor’s Office in Saransk opened a criminal
case against Sardayev on what they said was his abuse of authority, forgery, appropriation, and
squandering of funds. About six months later, Saransk prosecutors imprisoned Sardayev for a
week for allegedly failing to appear in court. The detention came just as Sardayev was working
on a Mordoviya Segodnya edition that detailed a list of businesses owned by Merkushkin and his
family, according to local press reports.

In the 2007 case, Mordoviya postal employees testified that Sardayev had used postal service
money to build a public tennis court and to restore an old post office building in Saransk, CJES
correspondent Igor Telin reported.



Nikolai Andrushchenko, Novy Peterburg
IMPRISONED: November 23, 2007

Police in St. Petersburg arrested Andrushchenko, co-founder and editor of the weekly Novy
Peterburg, on suspicion of defamation. The next day, a local court placed him in pretrial
detention on charges of defamation and obstruction of justice. The combined charges carried up
to six years in prison.

Authorities claimed the charges stemmed from Andrushchenko’s 2006 coverage of a murder
investigation in St. Petersburg. However, colleagues said they believe Andrushchenko’s
imprisonment was the result of Novy Peterburg’s critical coverage of local authorities and its
pro-opposition articles.

Local authorities had repeatedly harassed the 64-year-old Andrushchenko, the paper’s co-
founder, Alevtina Ageyeva, told CPJ. Andrushchenko was beaten by unknown assailants on his
way home on November 9. Copies of the November 15 edition of Novy Peterburg, which carried
an article about a dissenters” march and a critical story about St. Petersburg’s police chief, were
bought out wholesale; the company in charge of distributing the paper refused to supply
newsstands with more. A week later, the newspaper’s printing house refused to print the next
edition, which carried a front-page article by opposition leader Garry Kasparov.

On November 23, St. Petersburg police officers raided the Novy Peterburg newsroom and copied
computer files, saying that Andrushchenko was suspected of defaming officials. The same day,
officers of the St. Petersburg’s Directorate for Combating Organized Crime raided
Andrushchenko’s house and placed him under arrest, according to local press reports.

U.S. NAVAL BASE, GUANTANAMO BAY: 1

Sami Muhyideen al-Haj, Al-Jazeera
IMPRISONED: December 15, 2001

Al-Haj, a Sudanese national and assistant cameraman for Al-Jazeera, was detained by Pakistani
forces after he and an Al-Jazeera reporter attempted to re-enter southern Afghanistan at the
Chaman border crossing in Pakistan. About a month later, he was handed over to U.S. forces and
eventually sent to the U.S. Naval Base at Guantdnamo Bay, Cuba, in June 2002.

According to declassified U.S. military documents, al-Haj was accused of being a financial
courier for Chechen rebels and assisting al-Qaeda and extremist figures. But al-Haj has not been
convicted or charged with a crime, and the military has not publicly disclosed any evidence
against him.

Al-Haj’s London-based lawyer, Clive Stafford Smith, maintained that his client’s continued
detention was political. He said U.S. interrogators have not focused on al-Haj’s alleged activities



but instead on obtaining intelligence on Al-Jazeera and its staff. U.S. military interrogators
allegedly told al-Haj that he would be released if he agreed to inform U.S. intelligence
authorities about the satellite news network’s activities, Stafford Smith said. Al-Haj refused.

During an Administrative Review Board hearing in September 2007, U.S. military authorities
cited the cameraman’s Al-Jazeera training as evidence of terrorist involvement, according to
Stafford Smith. The lawyer, who is barred from attending such proceedings, based his comments
on a review of the hearing transcript. The military hearings determine whether a prisoner should
continue to be held.

CPJ outlined the al-Haj case in a 2006 special report titled “The Enemy?” The report urged the
U.S. government to provide fair and transparent due process.

UZBEKISTAN: 5

Muhammad Bekjanov, Erk
Yusuf Ruzimuradov, Erk
Imprisoned: March 15, 1999

A court in the capital, Tashkent, sentenced Bekjanov, editor of the opposition newspaper Erk, to
14 years in prison and Ruzimuradov, an employee of the paper, to 15 years. They were convicted
of publishing and distributing a banned newspaper that criticized President Islam Karimov,
participating in a banned political protest, and attempting to overthrow the regime.

Both men were tortured during their pretrial detention in Tashkent City Prison, which left them
with serious injuries, Tashkent-based human right activists told CPJ. On November 15, 1999,
Bekjanov was transferred to “strict regime” Penal Colony 64/46 in the city of Navoi.
Ruzimuradov was transferred to “strict regime” Penal Colony 64/33 in the village of Shakhali
near the southern city of Karshi.

The wives and children of both men fled to the United States in 1999 after their arrests, Erk Party
Secretary-General Aranazar Arifov told CPJ.

In 2003, reporters with the London-based Institute for War and Peace Reporting and The
Associated Press interviewed Bekjanov in the Tashkent Prison Hospital while he was being
treated for tuberculosis contracted in prison. In the interview, Bekjanov described torture and
beatings that resulted in a broken leg and hearing loss in his right ear, IWPR reported.

In 2007, Bekjanov was jailed in the southwestern city of Kasan, according to the independent
news Web site Uznews. His wife, Nina Bekjanova, who was allowed to visit him in October
2006, said he told her that he was still subjected to beatings and torture that, among other things,
caused him to lose most of his teeth, Uznews reported.

Exiled journalists, human rights workers, and other CPJ sources said they did not know of
Ruzimuradov’s whereabouts or his health.



Gayrat Mehliboyev, freelance
IMPRISONED: July 24, 2002

Police arrested Mehliboyev at a bazaar in Tashkent for allegedly participating in a rally in
support of the banned Islamist opposition party Hizb ut-Tahrir. Following the arrest, police
searched his bed in a local hostel and claimed they found banned religious literature that
prosecutors later characterized as extremist in nature, according to international press reports.

Prior to his February 2003 trial, Mehliboyev was held in pretrial detention for more than six
months. As evidence for his alleged participation in a religious extremist group, prosecutors
presented political commentary Mehliboyev had written for the April 11, 2001, edition of the
state-run weekly newspaper Hurriyat. Arguing that religion was the true path to achieving social
justice, the article questioned whether Western democracy should be implemented in Uzbekistan.
Prosecutors claimed the article contained ideas from Hizb ut-Tahrir.

At the proceedings, Mehliboyev openly stated several times he was beaten in custody but the
court ignored his comments, a Tashkent-based representative of Human Rights Watch told CPJ.
Mehliboyev’s brother, Shavkat, said the defendant was forced to confess to having connections
to Hizb ut-Tahrir.

On February 18, 2003, the Shaikhantaur District Court in Tashkent sentenced Mehliboyev to
seven years in prison, convicting him of anticonstitutional activities, participating in extremist
religious organizations, and inciting religious hatred, according to local and international press
reports. The sentence was later reduced on appeal to six and a half years in prison.

Ortikali Namazov, Pop Tongi and Kishlok Khayoti
IMPRISONED: August 11, 2004

Namangan regional authorities in eastern Uzbekistan charged Namazov, editor of the state
newspaper Pop Tongi and correspondent for the state newspaper Kishlok Khayoti, with
embezzlement after he wrote a series of articles about alleged abuses in local tax inspections and
collective-farm management.

His trial began on August 4, 2004, and lasted two weeks. On August 11, 2004, before the verdict
was reached, authorities took him into custody. Five days later, the Turakurgan District Criminal
Court in Namangan region convicted Namazov and sentenced him to five and a half years in
prison. Namazov complained the judge was biased and did not allow him to defend himself.

Prior to her own imprisonment in 2005, local human rights activist Mutabar Tadjibaeva
monitored Namazov’s trial. She told CPJ that local authorities harassed Namazov’s family
during the trial, cutting his home telephone line, and firing his daughter from her job as a school
doctor. Namazov was serving his sentence at a prison in eastern Namangan.

Dzhamshid Karimov, freelance
IMPRISONED: September 12, 2006



Karimov, nephew of President Islam Karimov, disappeared in his native city of Jizzakh only to
be discovered in a psychiatric hospital in Samarkand, where he had been involuntarily placed by
the Uzbek authorities. Government officials did not release any information about court
proceedings that led to the committal, and they did not permit independent experts to examine
Karimov, according to press reports.

Karimov had worked for the London-based Institute for War and Peace Reporting and later
contributed to a number of independent newspapers and online publications, including the
Almaty-based news Web site Liter. According to CPJ research, Karimov criticized both local
and federal authorities in his coverage of Uzbek social and economic problems.

Prior to his arrest, local authorities closely monitored his activities. After his mother petitioned
authorities to remove all listening devices from her house, law enforcement agents set up
surveillance equipment in a neighboring building in August 2006, the Moscow-based news Web
site Ferghana reported. The same month, Karimov’s passport was seized by authorities in
Jizzakh after he applied for an exit visa to attend a journalism seminar in neighboring
Kyrgyzstan.

10



